Svar: Kamillete til dreng på 2 mdr.
31. maj 2023
Alder:
2 mdr.
Kære Isa
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :) Hvor er det dejligt at høre, at din dreng trives med flaske og tager godt på. Det lyder som om, at I har fået meget mere ro i jeres lille familie, dejligt!
Nej, du bør ikke give din dreng kamillete. Fødevarestyrelsen kom i 2020 med en advarsel om ikke at give små børn under 3 år kamillete og andre typer urtete. Kamillete kan indeholde naturlige plantegiftstoffer, som kommer fra ukrudtet i de marker, hvor kamilleteen høstes. Stofferne hedder Pyrrolizidin-alkaloider (PA) og kan særligt påvirke leveren.
Når man koger vand til te, så kan det trække PA ud af teblade som f.eks. kamille, rooibos, mynthe, fennnikel, grøn te og specielle urteteer. Derfor må te ikke gives til børn under 3 år - heller ikke selvom din søster har oplevet, at det fungerede godt. Førhen i tiden blev kamillete ofte anbefalet til børn med maveproblemer, men det er altså ikke anbefalingen mere, tværtimod.
I stedet kan du måske hjælpe ham med lidt mavemassage, cykle med hans ben, måske lade ham ligge lidt på maven f.eks. på din underarm eller hen over dine lår, eller på din brystkasse. Har du en ammepude kan det også nogle gange hjælpe at lægge ham på maven hen over den. Han skal naturligvis være under opsyn, når han ligger på maven, og han må ikke sove på maven.
Hvis han afviser sin flaske og virker til at have mavekneb - og han i øvrigt spiser sit behov for mælk, så kan du også prøve med lidt kogt vand, men altså uden kamille eller lignende. Bruger han sut? Det kan også være en god idé at forsøge med en sut. Det at sutte kan sætte gang i mave-tarm-bevægelserne og hjælpe mælken videre på vej i systemet og dermed være med til at give lidt ro...
Rigtig meget held og lykke med ham, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske